اتاق فکر

در اتاق فکر منتور یا منتور تینک تنک (Mentor Think Tank)، ما به دنبال توانمندسازی و توسعه تجارت و مدیریت هستیم. جلسه های اندیشکده یا اتاق فکر منتور به صورت دوره ای بر اساس رویکردهای توانمندسازی و بهبود کسب و کار برگزار می گردد.اندیشکده منتور می‌تواند ارزش فراوانی برای شناسایی فرصت‌هایی همچون توسعه‌ بازار، مقابله با مسایل و مشکلات کسب و کار را به طور حل مساله داشته باشد. در این رویکرده هم‌اندیشی به دنبال ایجاد زنجیره ارزش هستیم.

ضرورت حضور اتاق فکر

مدیران و سیاستگذاران عمدتاً با گستردگی، تنوع و تخصصی بودن اطلاعات و كمبود وقت روبرو هستند. كانون های تفكر این مشكل سیستم های مدیریتی و سیاستگذاری را برطرف می كنند. در ضمن، این مراكز از طریق خلق ایده های نو، پرورش و ارائه آنها به دولتمردان، آنان را در بهره برداری از فرصت های جدید و ایجاد منافع بیشتر برای جامعه یاری می دهند. امروزه كانون های تفكر فقط پاسخگوی مسائل مدیران دولتی نیستند؛ بلكه به طیف وسیعی از مسائل مختلف جامعه می پردازند.
اتاق فکر می تواند بازوی مشورتی برای مدیران باشد. در اتاق فکر افرادی که تجربه خوب و پتانسیل تحقیقاتی لازم را داشته واز خلاقیت ونوآوری نیز برخوردار باشند می توانند با ایده ها و اندیشه های خود مدیران را در اتخاذ تصمیمات مناسب یاری دهند.
لازم به ذکر است اتاق‌هاي فكر سياست‌ساز هستند نه سياستگزار، بدين معني كه ایشان بيشتر نهادهايي پيشنهاد دهنده هستند و درگير مسايل تشريفاتي و حقوقي سياستگزاري نمي‌شوند. همچنين اتاق‌هاي فكر در تعامل با دستگاه‌هايي اجرايي، صرفا تصميم‌ساز هستند و نبايد درگير مسايل اجرايي و يا توجيه كارشناسانه‌ي تصميم‌هاي روزمره دستگاه‌ها شوند.
اتاق فكر یكی از ابزارهای آفرینندگی برای حل مسأله و توسعه خلاقیت در هر سازمانی است. مكانی برای اندیشیدن به یك مسأله یا موضوع بدون حضور عواملی كه مانع آزاداندیشی و یا محدودیت می شوند. اتاق فكر هم پیوندی به گذشته دارد و هم نگاهی به آینده دوخته است. در اتاق فكر روش های گوناگونی برای توسعه خلاقیت وجود دارد كه معروف ترین آن «بارش فکری» است.

اهداف

  • شناسایی فرصت ها و تهدیدها کسب و کار
  • ایجاد محفلی به منظور تفکر، تقویت همکاری و مشارکت فکری
  • بررسی و تبادل نظر پیرامون مسائل عمومی، پیچیده و اختصاصی کسب و کار
  • ارتقای توانمندی کارشناسان حوزه مدیریت کسب و کار و توسعه بازار
  • ترویج و اشاعه فرهنگ کارگروهی
  • اندیشیدن به مسائل وموضوعات مختلف وخلق ایده و فکرجدید
  • بررسی وتبادل نظر روی طرح ها و پیشنهادها
  • تقویت و رشد روحیه صمیمانه ،اشاعه فرهنگ هم زبانی ،همدلی و همفکری و همگرایی 

ضرورت حضور اتاق فکر

فکر می تواند بازوی مشورتی برای مدیران باشد ،در اتاق فکر افرادی که تجربه خوب و پتانسیل تحقیقاتی لازم را داشته واز خلاقیت ونوآوری نیزبرخوردار باشند می توانند با ایده ها و اندیشه های خود مدیران اجرایی را در اتخاذ تصمیمات مناسب یاری دهند . در اتاق فکر روشهای گوناگونی برای توسعه خلاقیت وجود دارد. موارد ذیل ضرورت تشکیل اتاق فکررا نمایان می کند:

  • پایگاه فکرسازی
  • خلق فکر
  • بانک اطلاعات و دریافت افکار

پیشینه و تاریخچه‌ی پیدایش اتاق فکر در جهان

از نخستین سالهای سده بیستم میلادی، چالش های اقتصاد صنعتی و روابط پیچیده در امور بازرگانی و تحولات نوین در عرصه های سیاست خارجی موجب شد دولت ها به این واقعیت پی ببرند كه به دانش روز و اطلاعات علمی و دقیقی در زمینه های مذكور نیاز دارند. به این ترتیب در ایالات متحده و همچنین در اروپا موج اقدام برای تشكیل مراكز تخصصی تحقیقاتی و فكری در جهت تربیت كارشناس های خبره و تحقیقات ویژه برای یافتن راه حل های مورد نیاز به راه افتاد. از نخستین نمونه های معروف این كانون های اندیشه می توان به «بنیاد كارنگی برای صلح جهانی» تأسیس در سال ۱۹۱۰ در آمریكا، «مؤسسه مطالعات اقتصادی جهانی كیل»، تأسیس در سال ۱۹۱۴ در آلمان، «مؤسسه بروكینگز» تأسیس در سال ۱۹۱۶ در آمریكا و «مؤسسه سلطنتی مطالعات روابط بین الملل» تأسیس در سال ۱۹۲۰ در انگلستان اشاره كرد. هدف عمده این مراکز ارائه مشاوره به دولت ها بود. اما تاسیس اتاق های فکر به شکل رسمی به نیمه های قرن بیستم برمی گردد. بعد از جنگ جهانی دوم، نیروی هوایی آمریکا اولین اتاق فکر رسمی را با عنوان اندیشگاه Rand در سال ۱۹۴۷ با هدف تدوین سیاست های نظامی تاسیس کرد. این اندیشگاه را مادر ِاتاق های فکر جهان نامیده اند. در دهه ۱۹۶۰ واژه اتاق فکر به شکل رسمی مورد استفاده قرار گرفت و هدف از ایجاد اتاق های فکر، ایجاد ارتباط بین دانش و قدرت بود. از آن زمان به بعد، تعداد اتاق های فکر در جهان رشد چشمگیری پیدا کرد.

واژه اتاق فکر (Think tank) معمولاً سازمانی است که افراد صاحب‌نظر را به خدمت می‌گیرند تا بر روی مسائل و اهداف را تجزیه و تحلیل نماید و برای دستیابی به آنها به کمک ایده خلاقانه، راه‌حل فراهم کنند. اندیشکده، اندیشگاه، مرکز مطالعات استراتژیک، مخزن فکری، کارخانه‌های فکر، کارخانه‌های مغز و کارخانه‌های ایده برخی از عباراتی است که برای این نوع سازمان‌ها در ادبیات فارسی استفاده شده است.

 

وظایف نهادهای مولد اندیشه

1- شناسایی، توصیف و صورتبندی دقیق مسائل موردنظر
2- ارزیابی نقادانه سیاست ها، برنامه ها و مسائل جاری و مسائل در شرف ظهور و ارائه دیدگاه های تحلیل گرایانه
3- تبدیل ایده های کلی و شکل نگرفته و پیشنهادهای خام، به سیاست ها و برنامه های دقیق و قابل اجرا در عمل
4- ارزیابی نقادانه سیاست ها و برنامه ها
5- فراهم آوردن زمینه برای مبادله سازنده اطلاعات و نظرات میان چهره های اصلی مشارکت کننده
6- شناسایی و تربیت نیروهای صاحب نظر در قلمرو تحقیقات مربوط به سیاستگذاری
7- انجام مطالعات تطبیقی و مورد تجربه کشورهای توسعه یافته و بررسی نقاط قوت و ضعف سیاست های آ‹ها
8- معرفی و عرضه نیروی کار ماهر به دولت مردان و سیاست گذاران
9- توضیح و تفسیر سیاست ها برای رسانه ها و افکار عمومی
10- بومی سازی سیاست ها و الگوهای اندیشه ای به دست آمده از ترازیابی ها و مطالعات تطبیقی
11- ایجاد اجماع بین مجریان
12- مطالعات آینده شناسی و آینده نگاری (Foresight)