شبکه‌سازی


شبکه‌سازی یک فعالیت اقتصادی-اجتماعی است که در آن تجار و کارآفرینان برای ایجاد روابط تجاری و شناسایی، ایجاد یا عمل به فرصت‌های تجاری با یکدیگر ملاقات می‌کنند، اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند و به دنبال شرکای بالقوه برای مشاغل هستند.

” شبکه سازی یا نتورکینگ، ایجاد و پرورندان یک رابطه طولانی‌مدت و سودمند دوطرفه با افرادی است که در موقعیت‌هایی مانند یک مهمانی کوچک، یک کافه، و یا یک کنفرانس کاری ملاقات‌شان کرده‌اید.”

شبکه کسب و کار نوعی شبکه اجتماعی تجاری است که توسعه یافته‌است برای کمک به تجار در ارتباط با سایر مدیران و کارآفرینان جهت پیشبرد منافع تجاری یکدیگر با ایجاد روابط تجاری سودمند. شبکه سازی تجاری روشی برای استفاده از ارتباطات شخصی و تجاری شماست که به شما کمک می‌کند مشتری‌ها و فروشندگان جدیدی را وارد کسب و کار خود کنید یا فقط توصیه‌های خوبی برای اداره مشاغل خود دریافت کنید. چندین سازمان برجسته شبکه‌های تجاری وجود دارند که مدل‌هایی از رویدادهای شبکه را ایجاد می‌کنند که در صورت دنبال کردن اصول آنها، به تاجر اجازه می‌دهد روابط تجاری جدید ایجاد کند و همزمان فرصت‌های شغلی ایجاد کند. سرویس شبکه حرفه ای، پیاده‌سازی فناوری اطلاعات در پشتیبانی از شبکه‌های تجاری است. اتاق‌های بازرگانی و سایر گروه‌های تجاری گرا نیز ممکن است فعالیت‌های شبکه ای را سازمان دهند. چندین گروه مختلف شبکه وجود دارد و بهترین نوع برای هر یک از افراد بسته به شغل آنها و چشم‌اندازهایی که می‌خواهند داشته باشند متفاوت است.

شبکه سازی به نفع مشاغل کوچک کار می‌کند زیرا صاحبان کسب و کار مجبورند در یک مجموعه کوچک از کارکردهای مختلف شغلی استفاده کنند. وقتی با افراد همفکر ملاقات می‌کنند، از تجربیات آنها می‌آموزند و در مورد موضوعات مهم راهنمایی می‌گیرند. آنها حتی می‌توانند شرکا و سرمایه گذاران خوبی را از طریق یک گروه شبکه ای از تجار (صاحبان کسب و کار) باتجربه پیدا کنند. بسیاری از رویدادهای شبکه در هر کشوری اتفاق می‌افتد که در آن کارآفرینان می‌توانند با یکدیگر ملاقات کنند، وابستگی‌های خود را گسترش دهند، خود را آموزش دهند و احساس قدرت کنند. اتخاذ تاکتیک‌های هوشمند می‌تواند در ایجاد مشارکت، دوستی و آشنایی تا حد زیادی کمک کند.

ملاقات‌های شبکه‌سازی – جلسات همتایابی

ایجاد شبکه‌ایی از همکاران یا دوستان می‌تواند در رشد فردی یا بیزینسی ما نقش موثری داشته باشد. انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و همیشه به دنبال این هستند تا اجتماعاتی را با دیگر هم‌نوعان خود بوجود آورند. از دیگرسو کسب و کارهای امروزی نیز مهارت‌محور هستند و برای موفقیت در کارها نیاز است تا شبکه‌ایی از افراد توانا را در کنار خود داشته باشیم. همین موضوع اهمیت شبکه سازی در کسب و کارها را به خوبی نمایش می‌دهد.

استقبال مشارکت‌کنندگان رویداد شب از برگزاری جلسات ملاقات‌های شبکه‌سازی – جلسات همتایابی که در محیطی حرفه‌ای و به دور از مشغله‌های کاری روزمره برگزار می گردد، زمینه معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌ها، تبادل نظرات کارشناسانه و امکان گسترش همکاری‌های بیشتر را فراهم نموده است. رویداد ملاقات‌های شبکه‌سازی – جلسات همتایابی، فرصتی منحصربه‌فرد برای مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی در دست‌یابی به اطلاعات عمومی و تخصصی حوزه بازار سرمایه کشورمان ایجاد کرده است. طی برگزاری این رویداد، شرکت‌کنندگان در ملاقات‌های از پیش برنامه‎‌ریزی شده و هدفمند به تعامل با بازار هدف خود، تبادل ایده‌ها و تجربیات و بررسی امکان همکاری محتمل آتی می پردازند. این جلسات فرصت مناسبی را در اختیار واحدهای داخلی اعم از تولیدکنندگان، فعالان بازار سرمایه، پروژه‌های سرمایه پذیر و سایر دست‌اندرکاران این حوزه قرار داده تا به معرفی ظرفیت‌‌های تولیدی و خدماتی خود بپردازند و از این طریق به پویایی و هم افزایی هرچه بهتر کسب و کار خود در کنار سایر شرکت کنندگان اهتمام ورزند.

برخی از اصلی‌ترین روش‌های شبکه‌سازی که توسط منتور برگزار می شود در کسب و کار به شرح زیر می باشند:

  • رویدادهای شبکه‌سازی عمومی (Casual contact network)
  • رویدادهای شبکه‌سازی تخصصی (Strong contact network)
  • رویدادهای شبکه‌های اجتماعی (Social media network)
  • رویدادهای باشگاه خدمات اجتماعی (Community service club)

اهمیت و مزایای شبکه سازی برای موفقیت شغلی

بالاتر اشاره کردیم که شبکه سازی انسانی تبادل اطلاعات صرف نیست؛ بلکه خیابانی دوطرفه است برای ساختن یک رابطه درازمدت با سودمندی‌های مشترک. در ادامه این مطلب شبکه سازی هم با ما همراه بمانید تا با ۱۰ دلیل اهمیت نتورکینگ علمی آشنا شوید. ما در ادامه تلاش خواهیم کرد تا به شما بگوییم چرا شبکه سازی باید در مرکز برنامه‌ریزی شغلی‌تان قرار داشته باشد. اهمیت بالای ضرب‌المثل «یک دست صدا ندارد» بارها و بارها اثبات شده تا ما امروز باور داشته باشیم که دستیابی به موفقیت شغلی به یک تلاش گروهی نیاز دارد. دلیل موفقیت بسیاری از شخصیت‌های برجسته، کانال‌های قدرتمند نتورکینگی است که در طول زمان ساخته و پرورانده‌اند.

در این میان پرسش‌های مهم‌تری نیز وجود دارند: با چه کسانی شبکه سازی کنیم؟ نقطۀ مشترک این افراد با شغل ما چه باید باشد؟ با این حساب، لازم نیست که شما با همه‌کس و هرکس شبکه سازی کنید. پس ابتدا ببینید که چگونه می‌توانید به موفقیت آنها کمک کنید، و بعد چگونگی بهره‌مندی از دانش و اطلاعات آن‌ها را بسنجید.

ویژگی‌های شبکه‌سازی

اهم ویژگی‌های شبکه‌سازی عبارتند از:

  • علاوه بر ابزاری برای کسب و کار، ابزاری برای دستیابی به حمایت اجتماعی نیز به شمار می‌رود.
  • شبکه‌ها پس از ایجاد شدن، مسیری از تبادل ایده‌ها را می‌سازند تا رابطه‌ای درازمدت با اعتماد متقابل شکل بگیرد.
  • شبکه‌سازی ما را برجسته می‌کند. زیرا که توجه مردم به ‌سرعت نسبت به افرادی که توانایی خوبی در ارتباط‌ گرفتن با آن‌ها دارند جلب می‌شود.
  • شبکه‌سازی اصولی جاده‌ای به‌سوی فرصت‌های تازه‌تر است.
  • شبکه‌سازی خلاقیت و نوآوری را بهبود می‌بخشد.
  • شبکه‌سازی موجب ارزیابی توانایی‌های ما می‌شود تا بدانیم دیگران با موقعیت‌های مشابه چگونه به سطح کنونی خود رسیده‌اند؟
  • شبکه‌سازی منابع و اطلاعات جدیدی را در اختیار ما می‌گذارد.
  • شبکه‌سازی، دوستی و پشتیبانی افراد حرفه‌ای‌تر از خودتان را برای شما فراهم می‌کند.
  • شبکه‌سازی اصولی، رشد شغلی برای شما ارمغان می‌آورد.
  • اعتماد به نفس شما، با شبکه‌سازی فردی، افزایش خواهد یافت.
  • شبکه‌سازی، روابط طولانی مدت و بادوامی را به وجود خواهد آورد.

مزایای شبکه سازی در بازار های بین المللی

بارزترین ویژگی و مزیتی که برای شبکه سازی در تمامی سطوح می تواند وجود داشته باشد، ایجاد بانکی عظیم از مشتریان بالقوه یا افرادی که می توانند در آینده به مشتری تبدیل شوند، می باشد. علاوه بر این، شبکه سازی می تواند انواع زمینه سازی های مشارکت با افراد و شرکت ها، و انواع فرصت های سرمایه گذاری و همکاری با دیگر افراد و دیگر سازمان ها را، کشف و آغاز کند. شبکه سازی همچنین به وفادار ماندن مشتریان و مخاطبان سازمان در مدت طولانی، کمک های فراوانی می کند؛ البته فراموش نکنید که این ارتباط و وفاداری در هر شرایطی باید دو سویه و تعاملانه باشد.

شبکه سازی می تواند دانش عمومی افراد را به اشتراک بگذارد و این دانش می تواند در حل مسائل پیش روی سازمان، بسیار مفید و کارامد باشد. شناخت بازار و وضعیت اجتماعی و روانی کشورهای عضو شبکه، بررسی وضعیت بازار هدف و افزایش اعتماد به نفس در برقرار ارتباط با مخاطبان نیز از جمله مزایای شبکه سازی در بازارهای بین المللی است.