- رشد و شکوفایی فرهنگ گفت وگو
- زمینه سازی برای شکل گیری تفکر خلاق و نقاد در میان مخاطبان
- ایجاد انگیزه در جامعه جهت گرایش به ارتقاء دانش و آگاهی
- آموزش مسائل و مطالب علمی به صورت جذاب، قابل پذیرش و اثربخش
- تمرین و تقویت فعالیتهای گروهی منسجم و هدفمند
مناظره رسمی به شیوه آکسفورد، روش موثر در ایجاد گفتگو از طریق تلاقی نظرات مخالف در مورد موضوعات مشخص است. یکی از اهداف زیربنایی این شیوه از مناظره و این سازمان، فرهنگ سازی در این زمینه میباشد. با تمرکز بر شیوه مناظره، قانونمندی در بحث، و از همه مهمتر مخاطب محور بودن روند برگزاری مناظره رسمی به شیوه آکسفورد، فارغ از موضوعات مختلف که به بحث گذاشته میشوند، روش صحیح بحث و ابراز اختلاف نظر میز مورد توجه میباشد.
ویژگی اصلی این شیوه از مناظره، مخاطب-محور بودن آن است. به این معنی که مخاطبین حاضر در جلسه در سه مرحله درگیر مناظره متخصصان طرف مناظره میباشند. ابتدا قبل از شروع مناظره، با انتخاب یکی از سه گزینه موافق، مخالف و یا ممتنع رای خود را در رابطه با موضوع بحث ثبت میکنند. سپس بعد از پایان وقت مناظره رسمی، فرصت طرح سوال از طرفین مناظره را پیدا میکنند، و در مرحله آخر (بعد از سوال و جوابها و پایان یافتن مباحث) دوباره رای خود را از بین همان سه گزینه موافق، مخالف و ممتنع ثبت میکنند.
گام های مناظره به این رویکرد به شرح زیر است:
گام اول در یک مناظره به شیوه آکسفورد، تعیین موضوع مناظره است. موضوع باید به صورت یک گزاره مشخص مطرح شود که دو رویکرد موافق و مخالف درباره آن مطرح باشد.
سپس دو طرف موافق و مخالف آن موضوع تعیین می شوند که الزاما می بایست افراد صاحبنظر در زمینه موضوع مناظره باشند. طرفین می توانند یک، دو و یا نفرات بیشتر اما به تعداد برابر در دو طرف باشند.
در ابتدا مدیر جلسه که مسئول حفظ نظم و اداره جلسه مناظره است مقدمه ای بر موضوع داده و طرفین مناظره را معرفی میکند.
قبل از شروع صحبت های طرفین، مخاطبان حاضر در جلسه، آراء خود را از بین سه گزینه موافق، مخالف و ممتنع ثبت میکنند.
در قسمت اول مناظره هر طرف در مدت زمان معینی (ده دقیقه)، مقدمه ای بر موضع خود ارائه می دهند.
در گام دوم مناظره هر طرف ظرف مدت پنج دقیقه در چند رفت و برگشت ادعاهای طرف مقابل را به چالش کشیده و یا از موضع خود در مقابل چالش ها دفاع میکند.
در گام سوم، مخاطبین یک سوال مشخص ظرف یک دقیقه مطرح میکنند که هر طرف در زمان سه دقیقه به آن سوال پاسخ میدهند.
در گام پایانی طرفین مناظره در زمان ده دقیقه صحبتهای خود را جمع بندی میکنند.
سپس مخاطبین برای بار دوم آراء خود را از بین سه گزینه موافق، مخالف و ممتنع ثبت می کنند. بعد از شمارش آراء، طرفی که بیشترین تغییر را به نفع خود در نظرات مخاطبین ایجاد کرده به عنوان برنده مناظره معرفی میشوند.
مناظره. [ م ُ ظَ / ظِ رَ / رِ ] ( از ع ، اِمص ) در تعریف واژگانی به معنای با هم نظر کردن یعنی فکر کردن در حقیقت و ماهیت چیزی. با هم بحث کردن. ( غیاث ). مجادله و نزاع با همدیگر و بحث با یکدیگر در حقیقت و ماهیت چیزی. ( ناظم الاطباء ). مناظره. با هم جواب و سؤال کردن. مباحثه. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) : افشین با بودلف در مناظره و سیاف منتظر که بگوید تا سرش بیندازد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 171 ). با قدرخان سخن عقد و عهد گفته آمده است و رسولان رفته اند و در مناظره اند. ( تاریخ بیهقی ایضاً ص 284 ). پس از مناظره بسیار قرار گرفت که امیر بر جانب بست رود. ( تاریخ بیهقی ایضاً ص 512 ). دو سه روز در این مناظره بودند تا با رسولان قرار گرفت جواب نامه و پیغام بدادند. ( تاریخ بیهقی ایضاً ص 515 ). معادل های دیگر مناظره در زبان پارسی شامل گفتمان، گفتاورد، نگرگویی، هم نگری است.
مؤلف فرهنگ اصطلاحات ادبی (فارسی – اروپایی) مناظره را بهعنوان معادل debate ثبت کرده و در این باره مینویسد «مناظره میان دو طرف است که راجعبه مسائل اخلاقی، سیاسی، مذهبی، قانونی و نظایر آنها به تبادلنظر بپردازند و قضاوت نهایی توسط فرد سومی که بین دو طرف به حکمیت میپردازد، بیان شود.
مناظره رقابتی و رسمی میتواند به شکل مسابقهای با قوانین مشخص درآید که در بازه زمانی محدودی انجام میشود. ضمنا طرفین مناظره هم میتوانند به صورت تکنفره به میدان بیایند و هم به صورت تیمی. در یک مناظره عادی، دو یا چند تیم مختلف با گزاره و موضوعی واحد روبهرو خواهند شد که باید راجع به آن گفتگو کنند. هر تیم ضمنا از مدتزمانی مشخص برخوردار خواهد بود تا بحثهای مورد نظرش را آماده کند. یک مناظره صحیح در چارچوبی ساختارمند انجام میشود که به تمام شرکتکنندگان اجازه مشارکت و بیان نقطهنظرها را میدهد، آن هم بدون اینکه کلامشان قطع شود.
اکثر مناظرات یک طرف «مثبت» دارد که در صدد وکالت نتیجهگیری و تصمیمی بهخصوص و حمایت از آن برمیآید. در سوی دیگر هم طرف «منفی» یا «اپوزوسیون» را داریم که با تصمیم و نتیجهگیری مورد نظر مختلفت کرده و به عبارت دیگر، زیر بار آن نمیرود. بدین ترتیب، تیم مثبت معمولا تیمی است که میخواهد پذیرش تیم دیگر را به دست آورد. روشهای بنیادین مناظره بر مبنای فاکتورهای مختلفی مانند ساختار، محدودیت زمانی سخنرانیها، ترتیب سخنرانیها و همینطور نحوه بیان نقطهنظرها، متمایز از یکدیگر ظاهر میشوند و بنابراین با گستره وسیعی از سناریوهای مختلف روبهرو هستیم.
در مجموع باید گفت که مناظره اتفاقی بسیار رایج در محیطهای اجتماعی، سیاسی و آموزشی به حساب میآید. اگرچه موضوعات مورد بحث در مناظره میتوانند هرچیزی باشند، اکثر مناظرات پیرامون موضوعاتی بحثبرانگیز پیش میروند که نظر مخاطبان را نیز به خود جلب میکنند. در واقع احتمالا فاحشترین تفاوت مناظره و مذاکره، همین حضور اشخاص ثالث در تمام فرایند و رایگیری از آنها باشد.
از جمله مثالهای مناظراتی که همه ما با آنها سر و کار داریم میتوان به مناظرات ریاست جمهوری و همینطور مناظرات پارلمانی اشاره کرد. در این گفتگوها، هیچ یک از طرفین در صدد تغییر دادن نظرات دیگری برنمیآید، بلکه تلاش بر این است که با استفاده از مهارتهای سخنوری و منطق، نظر مخاطبان و رایدهندگان تغییر کند.
به نوشته هرودوت در سال 522 پیش از میلاد، پس از قتل بردیای دروغین، هفت تن از بزرگان ایران، برای تشکیل حکومت آینده ایران به مناظره نشستند. در مناظرهای که میان بزرگان ایران شکل گرفت اوتان، نظامی مردمسالارانه بر پایه دموکراسی را پیشنهاد کرد و دیگر انواع حکومتی را به چالش کشید. در مقابل مگابیزوس در دفاع از الیگارشی سخن گفت. اما داریوش با دفاع از نظام سلطنتی، آن را بهترین نوع حکومت دانست. چهار مرد دیگر نیز طرف داریوش را گرفتند. در نهایت این مناظره به نفع داریوش به پایان رسید و او به شاهنشاهی رسید.
سقراط در سال 439 پیش از میلاد یکی از اولین سخنرانیهای بزرگ را در دفاع از خود بیان میدارد. اجتماع آتنیان که نتوانسته بودند پاسخش دهند وی را به مرگ محکوم میکنند،چرا که با او موافق نبودند. سقراط حکیم برای ابطال نظریات سوفسطاییان از این شیوه بهره جست.
با آمدن ارسطو،این امر سر و سامانی پیدا کرد. وی کتابهای زیادی نوشت، از جمله کتاب طوبیقا، که در جدل و روش مجادله و رد سوفسطاییها است.
با برخاستن امپراتوری روم، از افراد برجستهای که در شکلگیری مناظره و گفتمان اثرگذار بودند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سیسرون (106 تا 43 پیش از میلاد) که یک وکیل،فیلسوف و سیاستمدار بود و روشهای بازیگری را برای آنکه بتواند سخنوری توانا شود آموخته بود ، کتاب «De Oratore» را که یک گفتوگوی فلسفی یا گفتمان دیدگاههای مخالف توسط دو چهره مخالف بود، را به نگارش درآورد.
مارکوس کوئنتیلی (زاده 35 میلادی) رساله دوازده جلدی در علوم بلاغی تحت عنوان «lnstitutioOratoria» (ترجمه: تاسیس بلاغی) را در پیرامون سخنرانی عمومی و مناظره نوشت.
در میان مسلمانان، فن مناظره پس از گسترش علم کلام و فقه پدید آمد، زیرا فقیهان و متکلمان ناگزیر بودند برای اثبات آراء و عقاید خود استدلال کنند. به همین جهت، با استفاده از منطق ارسطو، به مرور آداب بحث و مناظره را تدوین کردند. برای به سامان آوردن آن و پرهیز از مغالطهها و سفسطهها از میان ایرانیان، دانشمندانی چون ابوعلیسینا و خواجهنصیرالدین طوسی به تنظیم قواعد علم منطق اهتمام ورزیدند. راغب اصفهانی – از بزرگان کلام، حکمت، لغت و تفسیر و اخلاق – درباره مناظره میگوید: مناظره عبارت است از گفتوگو و نکتهبینی طرفین رو در رو، و به میان آوردن هر آنچه به آن معتقد است. صاحب کتاب قرب الموارد – سعید خوری شرتونی لبنانی – میگوید: مناظره علمی است که بهوسیله آن، آداب طرق اثبات مطلوب و نفی آن، یا نفی دلیل با خصم، شناخته گردد یا علمی است که در آن قوانین مباحثه مندرج است. صاحب نفایس الفنون – شمسالدین آملی – در تعریف دیگری مینویسد: مناظره نظراست به بصیرت از جانب مستدل به وسایل، در نسبت واقعه میان دو چیز از برای اظهار صواب. مرحوم مظفر در کتاب المنطق ضمن بحث از جدل گاهی مناظره را به جای جدل بهکار میبرد. بنابراین نام مناظره، جلساتی را در ذهن تداعی میکند که در آن حداقل دو نفر در حضور فرد یا افرادی بهعنوان داور (حکم) درباره موضوعی بحث میکنند. مناظره بدین معنا همان است که علیپاشا صالح در کتاب آدابالمناظره، آن را مناظره رسمی نامیده است. این نوع مناظره از قدیمالایام در میان فارسیزبانان معمول بوده و بهویژه بعد از اسلام رواج بیشتری یافته است.
دارالمناظره در زمان مأمون، جایی بوده که بزرگان و دانشوران دربار در آن گرد میآمدند و درباره مسائل علمی بحث و مناظره میکردند.
در ادب فارسی، مناظره بر مبنای «سؤال و جواب» است و این هر دو خاص شعر فارسی است و قبل از اسلام هم در ادبیات ایران سابقه داشته است و مثلاً در منظومه درخت آسوریک که مناظرهایست بین نخل و بز، دیده میشود.]
نخستین شاعری که به نوع ادبی مناظره پرداخت، اسدی صاحب گرشاسبنامه و لغت فرس اسدی است. از او مناظرههایی به نامهای مناظره آسمانی و زمین، مغ و مسلمان، نیزه و کمان، شب و روز، عرب و پارسی بجا مانده است. همچنین در اشعار ناصرخسرو نیز مناظره بهکار رفته است.
مناظره گاهی بهصورت نثر است. در گلستان سعدی جدال سعدی با مدعی، نمونه یک مناظره منثوراست. از شاعران معاصری که به مناظره توجه داشته میتوان به پروین اعتصامی اشاره کرد.
در حال حاضر مسابقات مناظره در خارج از ایران به عنوان یک فعالیت جدی در دانشگاه ها انجام می شود. پیشینه اجرای این مسابقات در این کشور ها باعث شده تا مدل هایی استاندارد نظیر: مدارس فریب، پارلمانی بریتانیا، مدارس جهانی، کارل پوپر و… برای انجام مناظرات بوجود آیند. این مسابقات با عنوان ” مسابقات قهرمانی جهان ” در کشورهای مختلف و با حضور دانشگاه هایی از کشور های چون: استرالیا، انگلستان، ایالات متحده، کانادا، ایرلند، نیوزلند، فیلیپین، سنگاپور، آفریقای جنوبی، مالزی، پاکستان، یونان و … ( به ترتیب کسب مقام قهرمانی در مسابقات) برگزار گردیده است. دانشگاه های Vacouver، Dublin ، MMU ، Singapor ، Toronto ، Glasgow ، Sydney ، Ateneo و … بییشترین قهرمانی را از سال 1981 تا 2010 کسب کرده اند.