تجاریسازی (Commercialization) فرایند معرفی یک محصول یا خدمت به صورت قابل دسترسی در بازار نهایی است. این مفهوم به طور ضمنی بر ورود به بازارهای انبوه دلالت دارد و شامل حرکت از آزمایشگاه به عرصه تجاری است.
برای ارزیابی تجاریسازی یک محصول جدید یا یک خدمت جدید معیارهای گوناگونی توسط پژوهشگران گزارش شده است. اما در یک چارچوب کلی باید تجاریسازی محصولات مبتنی بر فناوری را در قالب چهار معیار اصلی شامل بازارپذیری، امکانپذیری تجاری، رقابتپذیری فناوری، و توانمندی تحقیق و توسعه مورد بررسی قرار داد.
برای کالاهای دانشی که سهم نوآوری در آنها بالاست، ریسک تجاریسازی به مراتب بالاتر از کالاهایی است که شناخت کافی از آنها در بازار و جامعه وجود دارد. کالای با سطح فناوری بالا معمولاً از یک سو با حاشیه سود بالا و از سوی دیگر با ریسک سرمایه بالا همراه است. در مقابل، کالای با سطح فناوری متوسط یا پایین معمولا حاشیه سود کمتری دارد. ولی به دلیل عواملی چون شناخت کافی مصرفکننده از کالا، اثربخشی تبلیغات، استانداردسازی، خدمات پس از فروش و مواردی از این دست از حاشیه امنیت بیشتری در بازار مصرف برخوردار است تجاری کردن ایده، فناوری، محصول یا خدمت جدید نیازمند دانش و تخصص ویژهای است که در این مقاله تشریح شده است.
تعریف تجاریسازی
در فرهنگ هریتج،تجاری سازی به معنی «به کارگیری روشهای کسب وکار به منظور سود» آمده است. راهکار ورود به دنیای کسب وکار امروزی فن آوری است وکلید فن آوری،تجاری سازی و ارزش افزوده ناشی از آن است.تجاری سازی،فرآیند تبدیل فن آوریهای جدید به محصولات موفق تجاری است و دربرگیرنده آرایههای مختلفی از فرآیندهای مهم فنی،تجاری ومالی است که باعث تبدیل فن آوری جدید به محصولات یا خدمات مفید میشود.